AJOFM Buzău - Instituție liberă de ”dosarul cu șină” !

Nu poti sa inveti ceva pe cineva; poti doar sa-l ajuti sa gaseasca raspunsul in el insusi.”

CE ESTE INFORMAREA SI CONSILIEREA PROFESIONALA ?

  • Informarea si Consilierea Profesionala constituie un ansamblu de servicii acordate,in mod gratuit, persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca.

Care este scopul informarii si consilierii profesionale ?

  • Furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia ocupatiilor;
  • Evaluarea si autoevaluarea personalitatii, stabilindu-se compatibilitatea dintre nivelul formarii profesionale/ aspiratiile persoanei/ posibilitatile de ocupare pe piata fortei de munca, in vederea orientarii profesionale;
  • Dezvoltarea abilitatii si increderii in sine a persoanelor in cautarea unui loc de munca, in vederea luarii de catre acestea a deciziei privind propria cariera;
  • Instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca ce constau, in principal, in exercitii privind intocmirea unui curriculum vitae, a scrisorii de intentie, a scrisorii de multumire, simularea unui interviu.

Cine sunt beneficiarii serviciilor de informare si consiliere privind cariera

    Sunt persoanele in cautarea unui loc de munca, aflate in una dintre urmatoarele situatii:
  1. au devenit someri;
  2. nu au putut ocupa un loc de munca dupa absolvirea unei institutii de invatamant;
  3. ocupa un loc de munca dar, din diferite motive, doresc schimbarea acestuia;
  4. au obtinut statutul de refugiat sau alta forma de protectie internationala, conform legii;
  5. strainii care au fost incadrati in munca sau au realizat venituri in Romania, conform legii;
  6. nu au putut ocupa un loc de munca dupa repatriere sau dupa eliberarea din detentie;
  7. orice alta persoana ce doreste sa participe la aceste servicii.
  8. Nu se poate intocmi un profil fidel al persoanei ce apeleaza la consiliere. Sunt persoane ce se incadreaza in categoria celor ce se pot ajuta singure si se adreseaza serviciului de informare si consiliere doar pentru a primi informatii de specialitate, chiar daca sunt tineri sau adulti, mai mult sau mai putin instruiti. De asemenea, sunt persoane ce ajung in punctul culminant al unei cariere frumoase si totusi solicita sfatul consilierului ocupational pentru ca, din punct de vedere afectiv, acestea nu sunt multumite, nu se simt implinite profesional.

Principalele subactivitati:

  • Identificarea nevoilor de informare ale clientului;
  • Pornind de la tipologizarea persoanelor ce beneficiaza de serviciul de consiliere vocationala si stabilind ca ele se incadreaza in categorii diferite, observam ca lacunele informationale si trebuintele de corectare a acestora pe domenii specifice ale piatei muncii, carierei profesionale sunt mai mari sau mai mici, insa exista oricum.
  • Acordarea de informatii privind piata muncii, dinamica ocupatiilor, meserii si profesii, etc. si dezvoltarea capacitatii de gestionare si analiza a informatiei;
  • Echilibrele si dezechilibrele existente pe piata muncii pot fi abordate pornind de la caracteristicile acestei piete, continuand cu mecanismul intern al functionarii ei si ajungand la factorul uman determinant la nivel microstructural. Fiecare om are propria grila de valori, aspiratii, aptitudini, astfel incat intre espectantele subiective si ofertele obiective de multe ori intervin bariere, societatea actuala transformandu-se intr-un adevarat „ pat procustian”. Rolul consilierului in cariera este si acela de a creste increderea in sine a somerilor, prin informare.
  • Testare aptitudinala;
  • Consilierul in cariera este cel ce poate determina clientul aflat in cautarea unui loc de munca sa adopte o decizie optima pentru o anumita profesie in urma unei analize personale: autocunoastere profunda, autoevaluare, capacitate de a raporta exact competentele la cerintele pietei. Astfel, prin activitatea desfasurata, asiguram evaluarea fiabilitatii umane, tinandu-se cont de analiza obiectiva a diadei om-profesie. In acest scop o mare parte dintre persoanele consiliate beneficiaza de sprijinul unor teste aptitudinale ce sunt de mare folos in momente de cumpana, atunci cand ne framanta intrebari de genul :”oare ce mi se potriveste, de fapt?”
  • Identificarea problemelor clientului si conturarea planului de actiune;
  • Folosind Modelul Egan , cel mai uzitat in procesul de consiliere trebuie stabilit pentru inceput scenariul actual al clientului, care este situatia lui actuala , care-i sunt problemele cu care se confrunta

Rezultatele scontate, ale sedintelor de consiliere:

  • Cresterea stimei fata de sine a clientilor;
  • Optimizarea comportamentului si actiunilor clientului in scopul integrarii/reintegrarii sale socio-profesionale;
  • Constientizarea necesitatii unei pregatiri profesionale continue pentru a te mentine in forma viabila pe plan profesional;
  • Mentinerea atitudinii pozitive de-a lungul intregului proces de insertie pe piata muncii;
  • Insusirea Tehnicilor de Cautare a Locurilor de Munca;
  • Obtinerea autonomiei in luarea deciziilor;
  • Identificarea deprinderilor profesionale, a aptitudinilor si a punctelor forte;
  • Cresterea responsabilitatii si autonomiei persoanei in cautarea unui loc de munca.

© 2009 Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Buzau admin